باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

کمبود آب بی‌صدا بدن را نابود می‌کند

کبود آب سلامت بدن را به خطر می‌اندازد و منجر به تمایل فراوان به شیرینی‌ها، سردرد، تب و لرز می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران،‌ کمبود آب سلامت بدن را به خطر می‌اندازد. به کاهش حافظه، سنگ کلیه، طراوت پوست و دیگر بیماری‌ها منجر می‌شود.

اما نتایح بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که کمبود آب همیشه تشنگی و خستگی مفرط نیست، علائم دیگری هم دارد که کمتر به آن توجه می‌شود از جمله آن می‌توان به تمایل فراوان به شیرینی‌ها،‌ سردرد، تب و لرز، گرفتگی عضلات، خشکی پوست و بوی نامطبوع دهان اشاره کرد.

حسن اعتمادزاده متخصص پوست و مو در این باره می‌گوید: یکی از ارگان‌های حساس بدن پوست است که در این مبحث به دو بخش پوست خشک و چرب اشاره می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان هنگامی که بدن ما با کاهش آب مواجه می‌شود فرد شفافیت پوست خود را از دست می‌دهد و به تدریج،‌چین و چروک بر روی پوست ظاهر می‌شود که این موضوع برای افرادی که به سن 40 سالگی می‌رسند؛ معمولاً بیشتر است. بنابراین توجه به مصرف مناسب آب در سحر و افطار ضروری است.

وی بیان کرد: با توجه به این که ماه مبارک رمضان با یکی از فصل‌های گرم سال مصادف شده است توصیه می‌شود افراد در فاصله افطار تا سحر هشت لیوان آب بنوشند و  در ساعات گرم خارج از منزل نروند یا در صورتی که مجبور شدند از لباس روشن نچسب و در صورت امکان نخی و همچنین از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی استفاده کنند.

اعتمادزاده در رابطه با ماسک خانگی برای رفع آب بدن در ماه رمضان می‌گوید: ماسک خانگی حداکثر بر روی آب رسانی به لایه‌های بیرونی پوست تأثیر می‌گذارد و نمی‌توان آب‌رسانی‌های زیر پوستی کمکی کند، بنابراین استفاده مناسب از نوشیدنی‌های مکمل آب و میوه‌های دارای آب فراوان مانند هندوانه، توت‌فرهنگی، طالبی و خیار مصرف کنید.

نوشیدن زیاد آب هم خوب نیست
فاطمه پور رضاقلی فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون در رابطه با کمبود آب در ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به شغل افراد، میزان قرار گرفتن افراد در معرض آفتاب، میزان فعالیت‌ جسمانی باید به گونه‌ای باشد که حداقل در طول 24 ساعت یک فرد یک تا یک‌‌و‌نیم لیتر ادرار را داشته باشد. و در غیر این صورت بدن با مشکل رو به رو می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فردی دارای کلیه‌ی سالم باشد. تا چندین روز بدن می‌تواند کمبود آب را جبران کند ولی اگر کلیه فرد سالم نباشد این کمبود آب می‌تواند آسیب برساند.

وی اظهار کرد: اگرفردی زمینه‌ی سنگ کلیه را از نظر سابقه‌ی خانوادگی و یا از نظر ژنتیک نداشته باشد، کمبود آب در او ایجاد سنگ کلیه نمی‌کند، بنابراین 40-50 درصد حالت ارثی و بقیه زمینه‌ی فرد برای سنگ‌سازی است.

وی تصریح کرد: کسی که نارسایی کلیه دارد. باید در حد متعادل آب بنوشد چون در صورت نوشیدن فراوان آب کلیه ورم کرده و اطراف قلب و داخل ریه آب جمع نمی‌شود که خطرناک است.

پور رضاقلی در مورد باور اشتباه افراد بیان کرد: بسیاری از افراد بر این باورند که نوشیدن ماءالشعیر و دلستر برای افرادی که سنگ کلیه دارند مناسب است در صورتی که دلستر دارای 60 درصد قند است پس به طور کل مواد نگهدارنده و قندی که داخل آن وجود دارد بسیار مضر است.

وی ادامه داد: پس بهتر است هر فردی که مشکل کلیوی به خصوص نارسایی کلویی دارد با مشورت پزشک متخصص آب مورد نیاز خود را تأمین کند و افراد دیگر در این ایام مبارک ماه رمضان باید نوع مصرف غذا نمک را در مواد غذایی خود برای پیشگیری از تشنگی محدود کنند.


این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: به افرادی که صرع، بیماری‌های مغز،‌کسانی که سکته مغزی دارند یا سابقه مغزی و خانم‌هایی که سابقه لخته شدن دارند. توصیه می‌شود که روزه نگیرند.

وی در پایان در مورد افرادی که روزه می‌گیرند بیان کرد: این افراد به صورت موقت اختلال در حافظه و عملکرد مغزی و کاهش تمرکز دارند که بعد از افطاری رفع می‌شود.



  گزارش از مه سیما بیتاژیان




انتهای پیام/

برچسب ها: آب ، پوست ، ماه رمضان ، عضلات ، مغز ، کلیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار